Of u nu zzp’er bent of een bedrijf met 50 medewerkers: nadenken over een goed mobiliteitsbudget is voor elke onderneming van belang. Het is goed om binnen uw bedrijf beter naar mobiliteit te kijken, om hierover gegronde keuzes te kunnen maken. En omdat een goed mobiliteitsbudget fiscaal aantrekkelijk kan zijn. Het gebruik van de XXImo Mobility Card binnen uw bedrijf geeft u niet alleen beter inzicht, maar ook meer grip op de mobiliteitskosten.

 

Mobiliteitsmanagement: inzicht in het mobiliteitsbudget

Mobiliteitsmanagement is een verzamelnaam voor inspanningen om de mobiliteitskeuzes van individuen te beïnvloeden. In Nederland wordt hier meer in het bijzonder bedoeld: ‘Het stimuleren van het gebruik van alternatieven voor de auto.’ Er is een groeiende vraag van bedrijven en overheden naar mobiliteitsmanagement, in combinatie met een groeiende vraag naar ketenmobiliteit van mensen in de leeftijd van 25-39.

Om een mobiliteitsbudget binnen de gehele organisatie te implementeren is het verstandig om inzicht te hebben in de gemaakte of verwachte (mobiliteits-)kosten per werknemersgroep. XXImo helpt u daarbij. Omdat XXImo voor iedereen alle kosten, reisbewegingen en CO2-footprint inzichtelijk maakt, heeft u inzicht in alle kosten, zonder dat de werknemers worden belemmerd in hun dagelijkse (zakelijke) verkeer. De organisatie gaat van (totaal-)inzicht naar (kosten-)sturing en bewust reisgedrag. U kunt zo gericht een mobiliteitsbudget bepalen.

Budgetten vooraf beheren met XXImo

Het XXImo-systeem is een faciliteit die per werknemer specifiek is in te richten. De geautoriseerde mobiliteitsdiensten zijn per werknemer te bepalen en indien gewenst van een maximale bestedingslimiet te voorzien. U richt dus vooraf het budget en de dienstverlening in waarbinnen de werknemers hun zakelijke reizen kunnen maken. Wanneer een werknemer 80% van zijn bestedingslimiet heeft verbruikt, ontvangt hij een bericht en kan hij zijn budget online door de administrator van het bedrijf laten bijstellen. Indien de werknemer zijn gestelde budget heeft overschreden, kunnen er geen betaaltransacties meer gedaan worden met de XXImo Mobility Card. De XXImo Mobility Card wordt dan bij de kassa voor de desbetreffende betaling geweigerd.

In de Mijn XXImo-omgeving krijgt de werkgever overzichtelijke tools en rapportages aangereikt voor proactieve sturing en beheersing van kosten. De werknemer heeft, via de Mijn XXImo-omgeving, toegang tot zijn eigen rapportages.