Persbericht: Ondernemers laten geld liggen door btw op mobiliteitskosten niet terug te vragen

03 april 2019

Btw-teruggave op de kosten van ov, autodelen, parkeren en taxi is voor de Nederlandse ondernemer nog niet vanzelfsprekend

‘s-Hertogenbosch – Ondernemers laten onnodig geld liggen bij de btw-aftrek van mobiliteitskosten. Vooral op de kosten van het openbaar vervoer (ov) en parkeren kunnen ze geld besparen door vaker btw terug te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Sherloq in opdracht van XXImo, expert op het gebied van moderne mobiliteits- en administratieve oplossingen.

Bedrijven beseffen vaak niet dat ze meer btw terug kunnen krijgen op het gebied van zakelijke reizen en mobiliteitsuitgaven. Zo vraagt volgens het onderzoek bijna tachtig procent van de ondervraagde ondernemers wel de btw van tankkosten terug, maar vaak niet van andere vormen van mobiliteit. Zonde, want de btw van kosten voor bijvoorbeeld taxi, autodelen, parkeren en autowasbeurten mag gewoon als voorheffing op de btw-aangifte tegen 21 procent.

Uit een interne analyse van 1,4 miljoen verwerkte mobiliteitstransacties blijkt dat zakelijke klanten gemiddeld 38 keer per jaar betaald parkeren met een gemiddelde kostprijs van 12,70 euro. De terug te vragen btw – alleen al voor parkeren – is dan 83,76 euro per medewerker. Het niet-terugvragen van btw is niet per se een kwestie van onwetendheid, want ook op voor de hand liggende mobiliteitsdiensten kunnen bedrijven meer btw terugvragen
dan ze nu doen. Ter illustratie: meer dan veertig procent van de ondervraagden neemt de negen procent btw van ov-kosten niet altijd mee in de teruggave. Aangezien een retourkaartje 2e klas Breda – Schiphol bij de NS bijvoorbeeld al veertig euro kost, loopt het btw-bedrag op tot bijna vier euro – een aanzienlijk bedrag op jaarbasis.

Teveel gedoe
De voornaamste reden om geen btw terug te vragen is, dat ondernemers het ‘teveel gedoe’ vinden. 23 procent vindt het te tijdsintensief, twintig procent vindt het te ingewikkeld. Dat geldt ook voor mobiliteitsuitgaven in het buitenland, waarvoor in 41 procent van de gevallen de btw niet wordt teruggevraagd.

Het feit dat ondernemers het invullen van een btw-teruggave een tijdrovende of ingewikkelde bezigheid vinden, kan wijzen op een ineffectieve btw-administratie. Verrassend is dat 65 procent van de ondernemers niet bekend is met oplossingen waarin alle zakelijke mobiliteit wordt weergegeven op één btw-factuur.

Een overzichtelijke btw-factuur neemt voor ondernemers de voornaamste reden weg om de btw niet terug te vragen, blijkt uit het onderzoek. “Een oplossing waarbij alle zakelijke-mobiliteitsdiensten op één btw-factuur staan, creëert overzicht en bespaart tijd, waardoor ondernemers niet onnodig geld laten liggen bij de btw-aftrek van mobiliteitskosten”, stelt Patrick Bunnik, CEO van XXImo.

Over het onderzoek
Markonderzoeksbureau Sherloq, onderdeel van de Markteffect Research Groep, onderzocht in opdracht van XXImo de teruggave van btw op het gebied van mobiliteitsdiensten. Er werden 538 personen (van 18 jaar en ouder) ondervraagd, die (mede-)verantwoordelijk zijn voor financiële beslissingen binnen de organisatie. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 4 en 8 maart 2019 en tussen 19 en 21 maart 2019.

Over XXImo
XXImo, opgericht in 2011, biedt zijn gebruikers een digitaal platform aan waar ze alle vormen van zakenreizen kunnen plannen, beheren en betalen. XXImo stelt zich ten doel om mobiliteit makkelijk te maken – niet alleen voor de reiziger, maar ook voor de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de financiële verwerking van de uitgaven. XXImo biedt, in Europa, oplossingen bij het tanken, elektrisch laden, het sharen van auto’s, fietsen en scooters, en het betalen van wegentol en parkeerkosten, en biedt gebruikers ook de mogelijkheid om op een vlotte manier het openbaar vervoer en taxi’s te gebruiken en om vergaderzalen, hotels, treintickets en vluchten te boeken. XXImo stelt een de intelligente Milo app ter beschikking voor het plannen, mobiel betalen en administratief verwerken van mobiliteit onderweg. Alle transacties die via XXImo worden geregeld, worden op één gedetailleerde factuur vermeld, die de werkgevers kunnen gebruiken voor hun btw-aangifte. Klanten van XXImo kunnen online instellen waar en waarvoor transacties kunnen worden gedaan, en uitgaven en regionale limieten per type transactie openstellen. De aandelen van XXImo zijn in handen van Tendris Holding, Sodexo en het management.