XXImo en Radiuz samen “van push naar pull markt”

12 november 2020

XXImo verplaatst haar hoofdkantoor van Den Bosch naar Utrecht, de zetel van Mobinck, onderdeel van Autobinck Group, die XXImo afgelopen zomer overnam. Het gaat samen met Radiuz, de alles-in-één aanbieder van mobiliteit, werken vanuit één locatie. Het bedrijf maakt vandaag ook haar nieuwe directieteam bekend. Het personeelsbestand is 75 m/v sterk. Allemaal hard nodig om de ‘flexibele mobiliteitsmarkt’ te bewerken die, volgens directeur Patrick Bunnik, in korte tijd is geëvolueerd van een push naar een pull markt. Mede door corona.

XXImo en Radiuz blijven beiden de komende tijd als merk bestaan, benadrukt Bunnik. Over een definitieve merkenstrategie wordt over 4 tot 5 maanden een knoop doorgehakt. “De overname van XXImo is afgelopen 30 juni getekend. Onze eerste prioriteit was toen snel zekerheid voor het personeel. Dat is gelukt! Iedereen binnen de organisatie heeft inmiddels een rol gekregen. We hebben alle medewerkers keihard nodig om de ‘flexibele mobiliteitsmarkt’ te bewerken die, mede door corona, in korte tijd is geëvolueerd van een push naar een pull markt”, aldus Bunnik.

Tweede punt op de agenda na de overname was de IT. Er komt één centrale oplossing. Daar waar zaken dubbel zijn, wordt gekozen voor het meest toekomstbestendige onderdeel. Het portal van Radiuz wordt nu ook ingezet voor de klanten van XXImo en de Milo-app wordt de app van Radiuz en XXImo. “Daar profiteren onze klanten van omdat de Milo-app al de toevoeging van Apple Pay en Google Pay heeft, beiden gelinkt aan het VISA-betalingsnetwerk”, aldus Bunnik. XXImo maakt al vanaf de beginjaren gebruik van het VISA-netwerk.

Buitenland
De pijlen van de nieuwe organisatie worden nadrukkelijk ook op het buitenland gericht. De bestaande kantoren in Zaventem, België en Düsseldorf, Duitsland blijven ongewijzigd. In die landen was XXImo al actief. Nieuwe landen volgen spoedig. Het nieuwe directieteam is inmiddels ook benoemd. Patrick Bunnik is al sinds 1 september CEO van beide merken, Zaheer Sacranie, mededirecteur van XXImo, wordt nu verantwoordelijk voor de IT. Mattijs Dellemijn, die CFO bij Radiuz was, blijft aan als CFO. Jeanot Knols wordt directeur direct sales & marketing, ook hij is afkomstig van Radiuz. Aan het MT wordt Jur Huber toegevoegd, afkomstig van XXImo die verantwoordelijk wordt voor de resellers en partners, zoals Athlon, ANWB, MTC, LeasePlan, Arval, Alphabet, Sixt, Maes en Q8.

“Want als de coronacrisis eenmaal is bedongen, zal de markt voor mobiliteit volledig zijn geflexibiliseerd.”

Van push naar pull
Bunnik benadrukt dat er haast is gemaakt met het optuigen van de nieuwe organisatie. Want als de coronacrisis eenmaal is bedongen, zal de markt voor mobiliteit volledig zijn geflexibiliseerd. Langlopende leasecontracten of ov-abonnementen, het zal straks allemaal een stuk minder zijn, is de overtuiging van Bunnik. “Daarom is het zaak nu het huis te verbouwen om straks klaar te zijn voor de toenemende klantvraag naar flexibele of pay-per-use producten. We merken nu al dat de markt gaat van een push naar een pull model. Tot voor kort moesten wij moeite doen om op de koffie te mogen komen bij potentiële klanten, doorgaans grootzakelijke en groot-MKB bedrijven. Nu worden we zelf benaderd.”

Bunnik ziet overigens ook een toenemende belangstelling voor het mobiliteitsbudget, ook in combinatie met privélease, toch ook een vorm om mobiliteit binnen een organisatie te flexibiliseren. XXImo heeft met het mobiliteitsbudget al veel ervaring opgedaan in België, waar het mobiliteitsbudget sinds enkele jaren fiscaal is geregeld en daardoor ook een vlucht heeft genomen. Bunnik: “Zowel Radiuz als XXImo bestaan al zo’n tien jaar, in die tijd hebben we veel kennis opgedaan van de markt en daarbij ook leergeld betaalt. Met ons nieuwe moederbedrijf AutoBinck, die er in zit voor de lange termijn, gaan we nu vol vertrouwen de toekomst tegemoet.”

Terug naar overzicht