Pay per use

De huidige situatie vraagt werkgevers om op een andere manier na te denken over het mobiliteitsbeleid van hun organisatie. Veel werkgevers betalen vervoersabonnementen of een vaste reiskostenvergoeding voor hun medewerkers. Dit betekent dat u óók betaalt voor de dagen waarop niet wordt gereisd. Nu het aantal thuiswerkdagen significant verhoogt, is het raadzaam om als werkgever na te denken over een aangepaste mobiliteitsregeling. Zonde immers, om te betalen voor al die (thuiswerk)dagen, wanneer medewerkers niet of nauwelijks onderweg zijn.

Ook voor de uitbraak van COVID-19 al, kwamen medewerkers niet alle werkdagen naar kantoor. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders werken minder dan 20 uur per week. De meeste van hen reizen maar 3 dagen per week naar werk. Toch sluiten werkgevers soms dure abonnementen voor hen af. En er zijn ook ‘thuisblijfdagen’ die vaak vergeten worden en ongezien een grote kostenpost zijn bij een doorlopende reiskostenvergoeding. Denk aan:

  • Vakanties (vaak tussen de 25 – 30 dagen bij fulltime werkverband)
  • Ziektedagen (gemiddeld zes per jaar) 
  • Feestdagen die op een werkdag vallen (zes in 2020). 

Wanneer u afstapt van abonnementen en vaste reiskostenvergoedingen bespaart u snel veel kosten. Onderstaand voorbeeld maakt dat goed duidelijk.

Sophie reist drie dagen per week van Geldermalsen naar Utrecht Centraal. Haar trajectabonnement kost € 1.653,60 per jaar.
Wanneer Sophie met de XXImo-oplossing reist, kost dit traject u als werkgever € 1.670,40 per jaar.
Dat wil zeggen… als Sophie nooit ziek is en alle vrije dagen doorwerkt. Maar dat doet Sophie niet.
Dus, als we de dagen dat Sophie thuisblijft wél meerekenen, komen we op een jaarbedrag van € 1.357,20.
Voor u als werkgever een besparing van € 296,40 op het trajectabonnement. En dat is dan nog maar voor één medewerker.

Flexibel reizen

Als werkgever bespaart u niet alleen op kosten, u biedt medewerkers ook een flexibele oplossing aan. Als gevolg van de COVID-19-uitbraak is het nog belangrijker om na te denken over de manier waarop je naar werk reist. Medewerkers kunnen zelf kiezen of ze de trein instappen of dat ze liever gebruik maken van een deelauto.

De ‘pay per use’ oplossing is in dit geval dus ook aantrekkelijk voor medewerkers. Het levert voordeel op voor de werkgever en flexibiliteit voor de medewerker, die zelf kan bepalen wanneer hij/zij wil reizen.

Onze oplossing

Met ‘pay per use’ geeft u als werkgever uw medewerkers de vrijheid om zelf te bepalen wanneer zij reizen. Als werkgever krijgt u bij ons voldoende tools om grip op kosten te houden. U hebt altijd inzicht in het mobiliteitsgebruik van medewerkers.

En u betaalt alléén voor echt gebruik. Dus: reist uw medewerker niet, dan hebt u geen reiskosten.